۷ فایده‌ی بی‌نظیر ید، دز مصرفی و منابع غذایی حاوی آن • تلسکوپ


تلسکوپ ۱ تیر ۱۴۰۱ دقیقه مطالعه
۷ فایده‌ی بی‌نظیر ید، دز مصرفی و منابع غذایی حاوی آن • تلسکوپ

ید در بدن ما وجود دارد و برای عملکرد روان‌شناختی، سلامت تیروئید و تولید مثل ضروری به شمار می‌رود. ید فواید بسیار زیادی دارد. این ترکیب به تولید هورمون تیروئید کمک می‌کند که این موضوع نقش مهمی در عملکرد بهینه‌ی مغز، بارداری، رشد جنین و سوخت‌وساز بدن دارد. بنابراین دریافت این ماده‌ی معدنی به مقدار کافی از طریق مصرف مواد غذایی حاوی آن یا مکمل‌های غذایی به شدت مهم است.

بیشتر ید موجود در بدن در غده‌ی تیروئید یافت می‌شود. این ترکیب عملکرد تیروئید را مشخص می‌کند و کمبود آن می‌تواند منجر به اختلالات جدی شود. برای مثال کمبود ید هنگام بارداری و دوره‌ی رشد می‌تواند منجر به اختلال در عملکرد شناختی شود. جالب است بدانید کمبود شدید این ماده‌ی معدنی حتی می‌تواند منجر به شروع گواتر و کم‌کاری تیروئید شود. ید همچنین خواص ضدعفونی‌کننده دارد که به درمان عفونت‌‌ها و سوختگی‌های کوچک کمک می‌کند. در مقاله‌ای که امروز برای شما آماده کرده‌ایم، به فواید، منابع غذایی و میزان مصرف پیشنهاد شده برای ید اشاره می‌کنیم و اطلاعات مفیدی را در اختیارتان قرار می‌دهیم. تا پایان این مقاله ما را همراهی کنید.

فواید ید

در ادامه فواید ید را در اختیارتان قرار داده‌ایم.

۱. به سلامت غده‌ی تیروئید کمک می‌کند

عملکرد تیروئید قطعا برای متابولیسم بدن حیاتی به شمار می‌رود. هورمون‌های T3 و T4 حاوی ید هستند و در حقیقت ید به‌عنوان ترکیب اصلی آن‌ها محسوب می‌شود. وظیفه‌ی ید تنظیم عملکرد غده‌ی تیروئید است. زیاد بودن یا کمبود ید می‌تواند منجر به اختلالات مختلف تیروئید ‌شود‌.

۲. ممکن است خطر ابتلا به گواتر را کاهش دهد

در دسترس بودن ید نقش مهمی در تولید هورمون تیروئید توسط غده‌ی تیروئید ایفا می‌کند. در بزرگسالان، کمبود خفیف تا متوسط ید خطر ابتلا به پرکاری تیروئید به دلیل گواتر سمی را بالا می‌برد. مطالعات به این نتیجه رسیده‌اند که اضافه بودن ید در بدن، همراه با مختل شدن غده‌ی تیروئید مشکلاتی را به همراه می‌آورد. بنابراین باید حواستان به ید مصرفی خود باشد.

۳‌. ممکن است به مدیریت غده‌ی تیروئید پرکار کمک کند

ید درمانی برای پرکاری تیروئید برای اولین بار در سال ۱۹۴۱ میلادی توسط یک پزشک در بیمارستانی در ماساچوست در هیوستون مورد استفاده قرار گرفت. پزشکان باور دارند که می‌توان از ید درمانی برای مدیریت پرکاری تیروئید در کودکان استفاده کرد. هرچند باید در نظر داشته باشید که این روش درمانی به‌طور بالقوه خطر ابتلا به آسیب ژنتیکی یا سرطان تیروئید را بالا می‌برد.

۴. ممکن است به درمان سرطان تیروئید کمک کند

این احتمال وجود دارد که ید در درمان سرطان تیروئید نقش داشته باشد. هرچند نظرات در این زمینه متناقض هستند.

۵. ممکن است عملکرد شناختی را بهبود ببخشد

بهبود عملکرد شناختی

ید یک ترکیب ضروری برای رشد سیستم عصبی مرکزی در جنین و کودکان به شمار می‌رود. به زنان باردار پیشنهاد می‌شود برای پیشگیری از کم‌کاری تیروئید به دلیل کمبود ید در دوران بارداری مکمل ید مصرف کنند. این موضوع به بهبود عملکرد شناختی کودکان و پیشگیری از اختلالات یادگیری تا حدودی کمک می‌کند. ید برای عملکرد مغز، شکل‌گیری و تمایز نرون‌ها هم ضروری است. نشان داده شده است که مصرف مکمل‌‌های ید رشد جسمی و ذهنی در کودکان را بهبود می‌بخشد. هرچند برای پی بردن به نقش ید در بهبود عملکرد شناختی تحقیقات بیشتری باید انجام شود.

۶. ممکن است وزن نوزاد هنگام تولد را بهبود دهد

تحقیقات به این نتیجه رسیده‌اند که بین عملکرد تیروئید، میزان ید در بدن و رشد پیش از تولد ارتباط وجود دارد. نشان داده شده که سطح بالای هورمون تیروئید در بدن مادر در نیمه‌ی اول بارداری با وزن کم نوزاد هنگام تولد در ارتباط است. مکمل‌های ید این قابلیت را دارند که به طرز مثبتی روی وزن نوزاد تازه متولد شده اثر بگذارند.

۷. ممکن است به ضدعفونی‌ کردن آب کمک کند

یکی دیگر از فواید ید ضدعفونی کردن آب به شمار می‌رود. هرچند باید در نظر داشته باشید که این موضوع می‌تواند منجر به بلعیدن ید و در نتیجه بالا رفتن میزان ید مصرفی شود. بالا رفتن سطح ید بدن می‌تواند سلامت شما را با مشکلات مختلف مواجه کند. ید در استخرها برای تمیز و ضدعفونی ‌کردن آب استفاده می‌شود.

منابع طبیعی ید

برای دریافت ید می‌توانید منابع غذایی زیر را در رژیم غذایی خود جای دهید‌.

  • ید به‌طور طبیعی به مقدار زیاد در جلبک، میگو و ماهی‌های مثل ماهی تن یافت می‌شود.
  • محصولات لبنی از جمله شیر، پنیر و ماست یکی دیگر از منابع غنی ید محسوب می‌شوند‌. محصولات لبنی را به رژیم غذایی خود اضافه کنید تا از فواید بیشمار آن‌ها بهره ببرید.
  • نان و سریل بر پایه‌ی غلات هم ید دارند.
  • سبزیجات و میوه‌ها منبع مهم ید محسوب می‌شوند.

چه مقدار ید مصرف کنیم؟

دز مصرفی ید

میزان یدی که بدن در طول روز نیاز دارد، به سن شما بستگی دارد. میزان توصیه شده برای مصرف ید در روز در ادامه آورده شده است.

  • از بدو تولد تا ۶ ماهگی: ۱۱۰ میکروگرم
  • نوزادان ۷ تا ۱۲ ماهه: ۱۳۰ میکروگرم
  • کودکان ۱ تا ۸ ساله: ۹۰ میکروگرم
  • کودکان ۹ تا ۱۳ ساله: ۱۲۰ میکروگرم
  • نوجوانان ۱۴ تا ۱۸ ساله: ۱۵۰ میکروگرم
  • بزرگسالان: ۱۵۰ میکروگرم
  • زنان باردار: ۲۲۰ میکروگرم
  • زنان شیرده: ۲۹۰ میکروگرم

در نظر داشته باشید که زنان باردار و شیرده به مقدار ید بیشتری در طول روز نیاز دارند.

کلام آخر

در مقاله‌ی امروز تلسکوپ درباره‌ی ید، منابع غذایی طبیعی و میزان توصیه شده برای مصرف آن اشاره کردیم. همان‌طور که در این مقاله گفتیم، این ترکیب سلامتی بدن شما را افزایش می‌دهد؛ بنابراین باید اطمینان حاصل کنید که این ترکیب را به میزان کافی دریافت می‌کنید. بهتر است به جای مکمل از منابع طبیعی حاوی ید استفاده کنید‌.

این مطلب فقط جنبه‌ی آموزش و اطلاع‌رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه‌های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه‌ی رفع مسؤولیت تلسکوپ را بخوانید.

منبع: style craze

برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه